Du kan avboka en resa om du eller en anhörig blir sjuk innan avresa

Avbeställningsskyddet i ditt kort ger dig möjlighet att avboka en resa om du själv eller en nära anhörig blir sjuk innan avresa. Du omfattas alltså inte av avbeställningsskyddet i ditt kort om du vill avboka en resa på grund av oro för corona. 

Viktig information till dig som bokat en resa

Det är viktigt att du själv kontaktar flygbolaget/researrangören för att inhämta information om vad som gäller för just din resa när det gäller eventuell återbetalning eller ombokning. Har du exempelvis bokat hyrbil eller gjort andra bokningar på ditt resmål som inte ingår i din ordinarie resebokning så behöver du även kontakta dessa leverantörer för av- eller ombokning. Vi uppmanar dig att avvakta med eventuell kortreklamation, eftersom det är din researrangör/flygbolag som ska ersätta i första hand. Mer information kommer att finnas tillgänglig hos flygbolag, resebyråer och i andra kanaler inom kort. 

Nedan har vi sammanställt lite fakta vad som gäller om du som privatperson vill avboka en resa eller befinner dig i ett område som är drabbat av coronavirus. 

Var noga med att kontrollera utrikesdepartementets reserekommendationer eftersom de påverkar bland annat omfattningen av din reseförsäkring. 

Observera att UD avråder från resor till alla länder till och med 15 juni 2020, då en ny bedömning kommer att göras  

Läs den senaste informationen från UDÖppnas i nytt fönster

UD avråder från resor till alla länder Öppnas i nytt fönster

Frågor och svar kring avbeställningsskydd och coronaviruset

Då UD avråder från icke nödvändiga resor till samtliga länder. Omfattas jag av avbeställningsskyddet?

Efter UD:s avrådan 14 mars 2020 omfattas du inte av avbeställningsskyddet. Då ska du vända dig till din resebyrå/flygbolag för att begära ersättning. 

Kan reseförsäkringen ersätta kostnader för vård om jag trots UD:s avrådan att resa till en plats ändå åker?

Nej, om UD avrått från att åka till ett visst område/land så omfattas du inte av den kompletterande reseförsäkringen i ditt kort.

Omfattas jag av den kompletterande reseförsäkringen om jag redan befinner mig i ett land/på en plats dit UD nu avråder från att resa till?

Vid en flygförsening som beror på oväder så gäller din transportförseningen i ditt kort som vanligt, men om ett plan försenats/ställts in på av Coronaviruset så omfattas du inte av den kompletterande reseförsäkringen i kortet.  

Omfattas jag av kortförsäkringen om jag vill åka hem på grund av risken för att smittas av coronavirus?

Nej, din kortförsäkring ersätter inte hemresa enbart för att du är orolig för att smittas.

Vad händer om researrangören/flygbolaget stänger ner resmålet?

Sker det innan din avresa så är de skyldiga att kompensera dig med en ny resa vid senare tillfälle alternativt kompensera dig ekonomiskt. Om det sker medan du befinner dig på resmålet så kontakta flygbolaget för att lösa hemresan på annat sätt.

Vad händer om jag blir satt i karantän?

Blir du satt i karantän på grund av risk för smittspridning finns inget försäkringsskydd. Detta är ett resultat av ett myndighetsingripande, vilket är undantaget i försäkringsvillkoren. 

Om du befinner dig inom EU kan du ha möjlighet att få så kallad smittbärarpenning genom FörsäkringskassanÖppnas i nytt fönster.

Det här kan du göra innan avresan
Om du är på plats och behöver hjälp
  • Om du befinner dig i drabbade områden och har frågor eller vill ha hjälp, kontakta flygbolaget/researrangören om du har frågor kring din hemresa och uppehälle, och konsulatet i det land du befinner dig om du har frågor kring situationen i landet.